Phase-Fasa

Bismillahirrahmanirrahim,


Honestly, for the past few years, school had really taught me to be mentally strong, as ever. As a highly sensitive person, I'm a vulnurable person, and an emotional-prone one. It has been countless time I shed my tears, because of someone, or something. I used to feel pain for such a long time, for I dont know what the reason was. Senang cerita, ini la masalah remaja aku (sekarang dah tak berapa nak remaja belasan, next year dah jadi angka 2)

2012 - 2014

During this period, I was a very insecure person, had low self-esteem, couldn't talk properly to guys (except for Aizad) and controlling myself too much (like how did I look) - became too conscious if someone might look at me, and judge. I was also being dependable to my friends very much, no lie. Because my friends are too nice! Sampai I didn't even think, yang dunia luar can be harsh to me. People arent all the same, people arent all pleasant as what I used to think of my friends dulu.

Struggling with crush issues, I was a very damn clingy, sorry Mr for my annoyance. I also felt the need to contact with him 24/7, being so transparent with my feelings, pushing him to tell me if I hurt him in any way, until one point he already fed up with me. And left me heartbroken, as I already gave my heart and he returned it back to me when it already into pieces. But * cough * it wasnt his fault entirely pun.

Also fake hopes, friendship problems, which actually tore us apart until now, and I dont even understand why it happened. What did I do wrong? Was it because too CLINGY?

Until Allah set my fate, that I managed to move into a new school, and leave these heartaches behind.

2015 - 2016

My aim after PT3 was to get into a boarding school, no matter what school, to continue my delayed dream since Form 1. Pretty desperate, huh? But Alhamdulillah, dapat juga masuk sekolah asrama. SBP. Tak terfikir pun nak masuk sekolah all girls, but then, disebabkan sekolah tu sekolah baharu, maka letaklah jadi first choice. Dengan result PT3 yang agak memberangsangkan, boleh dikatakan peratus untuk dapat sangatlah tinggi.

Yeah, I got an offer to be a part of the school.

My earlier months while being in the school, wasnt easy as I thought. For a month, I cried, because I was too stressed with the environment. Truth to be told, aku taklah homesick. Schoolsick aje. Disebabkan minda aku dah disuap dengan kebaikan manusia di sekolah lama, bila dah tahu true colours of people dengan bermacam ragam, I was kind of culture shock, SANGAT.

"Kenapa orang ni macam ni?'
"Kenapa complicated sangat life dekat sini?"

Sebulan bhai sebulan, aku depressed. Dengan ada orang yang aku tak boleh ngam. Sampai satu point ibu sebut fasal 'berhenti', aku rasa tercabar pula dengan perkataan tu. Reverse psychology orang kata. Bila orang suruh berhenti, aku pula rasa nak stay walaupun dah bergelen air mata aku agaknya.

Aku belajar untuk cope. Yes, in this school. Cope dengan behaviour orang. Cope dengan realiti. Yang indah di luar tak semestinya indah di dalam.

Sampai Allah tentukan aku untuk jaga anak buah seramai 2 batch, dan bilamana masuk 2016, seramai 3 batch.

I lost my smile since then. Orang tanya, "Mana paan yang dulu, suka senyum," Aku tak mampu nak jawab apa-apa. Pegang jawatan itu aku belajar erti tanggungjawab yang sebenar. Tapi, memang sangat tak reti nak chill masa awal-awal dulu. Stress memanjang. Kena tahan dengan Sekolah-Banyak-Program punya fasal.

Tapi, ada hikmah di sebalik semua ni. Aku bersyukur. Dengan kesibukan aku, aku dapat lupakan masalah crush lama, yang semakin tertanam hilang. Secara tak langsung, dulu aku yang low-self esteem, esteem aku semakin membuak naik, sebab aku kena berhadapan dengan ramai orang, bukan setakat anak buah, orang atasan juga. Aku pun tak sibuk nak menyendeng, fikir fasal crush, bila ada pertukaran program dengan sekolah lain (mostly SDAR dengan SASER, aku tak faham kenapa tak buat dengan TKC dan seangkatan dengannya) memang kalau lemah jiwa nak sangkut tu memang sangatlah senang, mungkin sebab aku terlalu sibuk fikir fasal masalah dekat sekolah sampai la aku rasa aku nak pencen. Koyak tu selalu. Hehe.

Yang paling penting, fasa-fasa ni dah mengajar aku, untuk aku lebih consider diri aku sendiri, dan sayangkan diri sendiri lebih. Sebab, dengan perubahan tu, aku rasa, aku jadi lagi kuat, dan tak memerlukan orang untuk jadi asbab aku gembira. Takde crush, aku lagi enjoy school life aku walaupun agak terlambat. Masalah kawan, dia tak boleh nak ngam dengan aku, sudah. Maka dengan itu, aku pun tak kisah kalau aku jadi loner. Being alone isnt bad as it seems. Janji, ada member yang supportive. Addition, dan tak berharap sangat untuk mencari partner hidup. Kalau ada, ada laaa. Kalau jumpa yang baik, Alhamdulillah.

Dan segan aku pun bertempat. Cuma aku tak berapa nak over control diri aku sebab aku selalu fikir, "Mana ada orang nak tengok aku pun." :p

Berdiri atas kaki sendiri.

Rasa macam lemah benar la aku dulu.

Tapi, time zone orang lain-lain.

Ada yang matang awal. Ada yang matang kemudian.

Yang tak matang-matang langsung pun ada.

Hasilnya, jadilah orang yang kawan-kawan AsPer aku jumpa sekarang ni. A bit heartless la tapi.




I thank God for these. :)
Also, to people that came into my life. You guys really helped me to be better.

Popular posts from this blog

Passion and Aim

Getting Over People, Again.